wtorek, 27 grudnia 2011

Inwestowanie w domeny internetowe

Inwestowanie w domeny internetowe Domeny internetowe to specyficzny, wirtualny towar, zyskujący coraz większą popularność wśród osób poszukujących sposobów na pomnażanie środków pieniężnych. To nowoczesna forma inwestowania, wobec której inwestycje w towary i surowce takie jak ropa naftowa, kakao, złoto wydają się niemal archaiczne. Oczywiste jest, że rynek domen internetowych powstał i rozwinął się wraz z upowszechnianiem się Internetu. Kolebką biznesu domenowego są Stany Zjednoczone, skąd ten trend inwestycyjny rozszerzył się na cały świat.
Inwestowanie w domeny internetowe, podobnie jak inwestycje w dzieła sztuki i nieruchomośći, wymaga dobrej znajomości rynku i umiejętności analitycznych. Zakupienie lub rejestracja domeny to dopiero pierwszy krok. W dłuższej perspektywie istotny  jest sposób zarządzania domeną i jej właściwa promocja (warto poznać m.in. zasady pozycjonowania stron www – im wyższa pozycja w wynikach internetowych wyszukiwarek, tym większa rozpoznawalność i wartość danej domeny).
Punktem wyjścia dla inwestowania w domeny jest sprecyzowanie obszaru naszych zainteresowań. Chodzi tutaj przede wszystkim o wybór rozszerzenia domeny (czyli jej końcówki). Decyzja w tej kwestii jest uzależniona od regionu, rynku, sektora czy branży, którą obraliśmy jako cel (może być to np. .biz, .org, .info). W Polsce najbardziej popularne jest rozszerzenie .pl (te domeny u nas sprzedają się najlepiej – osiągają najwyższe ceny). Natomiast dla nazw mających zasięg szerszy, niż krajowy, adekwatne będzie rozszerzenie .com.
Poza rozszerzeniem istotna jest długość domeny. Pożądana jest nazwa krótka, prosta, charakterystyczna, łatwa do zapamiętania (szczególnie wartościowe są nazwy kilkuliterowe). Z uwagi na to, że biznes domen internetowych rozwija się bardzo prężnie, większość słów generycznych jest już zarejestrowana. Alternatywnym rozwiązaniem i częstą praktyką jest w tym wypadku dodawanie liter, cyfr oraz myślników do nazw domen (np. gdy zajęta jest domena meble.pl, tworzy się domeny typu: meble.pl, e-meble.pl, meble.pl itd.).
W jaki sposób można zarabiać na domenach? Najbardziej oczywistą i popularną formę zysku stanowi sprzedaż domen. Można wystawiać je na internetowych aukcjach (np. Allegro.pl, ebay.pl) lub na specjalnych, skierowanych do domainerów (czyli osób, trudniących się kupowaniem, sprzedawaniem, parkowaniem i kolekcjonowaniem domen internetowych) stronach www. Jeśli jesteśmy w posiadaniu wyjątkowo atrakcyjnej domeny, możemy spróbować odsprzedać ją poprzez mailing (wysyłając maile bezpośrednio do potencjalnych klientów).
Pośpiech nie jest tu wskazany. Jeśli dość szybko znajdziemy nabywcę, gotowego zapłacić atrakcyjną sumę za oferowaną przez nas domenę, warto poczekać ze sprzedażą. Istnieje prawdopodobieństwo, że zainteresuje ona więcej klientów – gdy zaczną podnosić stawkę, jej wartość wzrośnie.
Innym popularnym sposobem czerpania zysków z domen jest zarabianie na reklamach internetowych. Odbywa się to poprzez tzw. parking domen, dzięki któremu możemy wykorzystywać jeszcze nie sprzedaną, oczekującą na nabywcę domenę, umieszczając na niej reklamy. Zyski z reklamy internetowej uzależnione są od liczby wyświetleń, czyli „wejść” na daną stronę. Dlatego praktykuje się parkowanie na parkingach domen, których nazwy stanowią literówki popularnych, często odwiedzanych serwisów (np. itneria.pl, paly.pl – zamiast interia.pl, play.pl).
Domeny to atrakcyjna, bezpieczna i zyskowna inwestycja, ale jednocześnie wymagająca aktywnego działania od inwestującego. Zdecydowanie prostsze (ale mniej opłacalne) jest np.umieszczenie pieniędzy na lokacie czy na rachunku oszczędnościowym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz